2014. május 20., kedd

AZ ÚJ KRESZ-PARK

Képre kattintva galéria nyílik
Székesfehérvár Megyei Jogú Város honlapján megjelent cikkben örömmel olvashattuk, hogy befejezéséhez közeledik a Halesz park felújítása. Külön öröm számunkra, hogy a székesfehérvári bringások egyik nagy álma is teljesült, a biztonságos kerékpáros közlekedés elsajátítását segítő kerékpáros tanpálya is helyet kapott a parkban. A mai napon, alig több mint egy hónappal a cikk megjelenése és néhány nagyobb vízhozamú eső után megnéztük, hogy hogy is néz ki most a Halesz park és azon belül a tanpálya.

A vízelvezetés valóban jónak tűnik, hisz a futópálya felülete egyenlőre nem vízátfolyásos, jól járható, futható és kerékpározható. Az utóbbi napok, hetek olykor viharos erősségű szelei nyilván segítettek a futópálya talajának felszáradásán, de tartós (pangó) víz kialakulás nyomai nem voltak megfigyelhetők. Szerencsére a fák is egész jól viselték az ember- és fapróbáló szeleket. Ezen rövid bevezető után pedig térjünk rá a tanpálya bemutatására, ami többnyire pozitív, de nem kívánjuk elhallgatni a már most látható hiányosságokat sem.

A burkolati jelek egy része, pl. az egyik gyalogátkelő már erősen megkopott, de a többség jól látható. Szomorú ugyanakkor, hogy - a kerékpárutak egy részéhez hasonlóan - az eső után a tanpályára kerülő sár nem lett eltakarítva, ami nemcsak a tapadás szempontjából problémás, de azt is nehezen értjük, hogy hogyan kerülhetett föl ilyen mértékű sár egy frissen átadott, alapvetően jó minőségű, megfelelő vízelvezető képességű burkolattal ellátott területről. A tervezés során szerencsés lett volna jobban figyelni a terepviszonyok jelentette várható kockázatokra is!

A közúti jelzőtáblák kapcsán igazán pozitív, hogy azok magassága megfelel a valós életben tapasztalható magasságnak, így a gyerekek nem egy fantázia világban gyakorolhatnak, ahonnan kikerülve később szembesülnek csak azzal, hogy minden máshol helyezkedik el.
Felnőttként már találtam olyan jelzőtáblát, amelyet kitakart egy faág, de talán gyerekfejjel ez nem probléma, hisz közel sem ugyanolyan magasan ülünk a nyeregben. Meglepett, hogy már van olyan tábla, melynek oszlopa - vélhetően a nem megfelelő telepítés következtében - kissé megdőlt.

Összefoglalva: A tanpálya kialakítása ötletes, hasznos, hisz a legfontosabb közúti élethelyzetek modellezésére alkalmas. A tervezés során jobban lehetett volna figyelni a terület domborzati viszonyaiból fakadó kockázatokra és jó lett volna odafigyelni a homogén, szinthibáktól mentes aszfaltozásra, valamint a közúti jelzőtáblák oszlopainak megfelelő alapozására.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése