2014. április 23., szerda

MEGÚJULHAT A VÁRKÖRÚT

A Várkörút nem csak a történelmi belvárost szegélyező út, hanem Székesfehérvár főútvonala, egyik főütőereként is funkcionál. Sikeres pályázat esetén, fejlesztése nem csak a 30-as évekbeli fasor visszaállítását, hanem a belvároshoz méltó forgalomcsillapított közlekedés előteremtését, illetve a kerékpáros közlekedés megkönnyítését tűzte ki célul. Tervezéskor Területi Szervezetünk is aktívan részt vett.

Jelenleg az útburkolat két szélen kialakított parkolósáv, 2x1 forgalmi sáv és egyes csomópontok előtt szakaszonként balra kanyarodó sávok kerültek kialakításra. Az átalakításokat követően a 2x1 forgalmi sávot zöld sáv foglya kettéválasztani, kis mértékben a parkolósávokra tolva a forgalmi sávokat. A parkolósáv helyén, a fennmaradó, oldalankénti közel 1,5 m-en pedig irányhelyes kerékpársáv kerül kialakításra. A Várkörút és a Rákóczi út lámpás csomópontját körforgalmú csomópont fogja váltani. Ez nem csak biztonságosabb, hanem hatékony forgalomcsillapító megoldás. Hiszen a belvárosban és annak környékén egy mérsékelt tempójú közlekedés kialakítása az iránymutató.

Kerékpársáv sajnos nem a Várkörút teljes hosszán kerül kialakításra. Egyes szakaszokon a balra kanyarodó sávok, illetve a parkolóhelyek miatt - ilyen a Várkörút két vége - a szűk keresztmetszeteknél csak kerékpáros nyom, az Országzászló tér előtt pedig nyitott kerékpársáv kerül felfestésre. (A kerékpárforgalmi létesítmények meghatározása lent került részletezésre.) A körforgalomban, az országban harmadikként, felfestésre kerülnek a kerékpáros nyomok, ezzel figyelmeztetve a gépjárművezetőket a közös úthasználatra, illetve kijelöli a kerékpárral közlekedők részére a biztonságos és helyes irányt. Nem szabad elfelejteni, hogy az útburkolaton kijelölt kerékpáros útvonalak nagyobb biztonságot nyújtanak, mint a járdán felfestett változatok, melyek sokszor szabálytalanul, szűk helyeken kerülnek kiépítésre, a járművezetők látóterén kívül. A gépjárművezető az úttesten közlekedőket látja. A szűk járdákon pedig a kerékpáros veszélyezteti a gyalogosokat.

Jelenlegi forgalmi rend mellett a dugók könnyen kialakulnak, hisz a célforgalom mellett az átmenő forgalom is jelentős. Tehát akad, aki a mellékutcákat közelíti meg a körútról, akad, aki a körúton szeretne parkolni vagy rakodni és akad, aki csak keresztül szeretne autózni a gyorsabb lehetőség reményében. Itt is tükröződik, a más városokra érvényes tendencia, miszerint a belvárosban kialakított parkolók, nagyobb gépjárműforgalmat generálnak. Egyes fejlett országokban, a belváros és annak környezetében a gyalogos és kerékpáros közlekedés kerül előtérben. A forgalmi dugók elkerülését a gépjármű közlekedés korlátozásával sikerül elérni. Bizonyos feltételek mellett gépjárművekkel is megközelíthetőek a város központi területei, azonban jóval hosszabb útvonalon. Ami kerékpárral 2 perc, az gépjárművel 12 perc. Ezek és hasonló intézkedésekkel lehet megtenni az első lépéseket egy élhető várossá váláshoz.

A Petőfi Sándor utca irányába ugyanúgy megmarad a balra kanyarodó sáv, holott a körforgalom lehetőséget biztosítani a visszafordulásra, a közvetetten biztosítana lehetőséget a behajtáshoz. A Várkörúti parkolók nem fognak megszűnni, csupán a Rákóczi útra költöznek. Fontos hangsúlyozni, hogy ugyan a Várkörúton eddig is szabályosan lehetett kerékpárral közlekedni, azonban ezek az infrastrukturális fejlesztések még biztonságosabbá, gyorsabbá és könnyebbé tehetik a kerékpáros közlekedést a város e szakaszán.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése